نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

betrool

آسیب های عضلانی

 

1- کشیدگی و پارگی های عضلات و رباطها

Sprain به کشیدگی رباطها ( که استخوانها را به هم ارتباط می دهند ) اطلاق می گردد. علل ایجاد کشیدگی رباطها عمدتاً‌ ضربات هستند که سبب جابجایی استخوانها از هم در محل مفصل و کشیدگی رباط یا پارگی آنها می شوند. این کشیدگی ها 3 درجه دارند که درجه 1 آن کشیدگی خفیف و درجه 3 آن پارگی کامل رباط است. نواحی از بدن که بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند عبارتند از مچ پا, زانو و مچ دست است.مثلا کشیدگی رباط های عضلات جمع کننده انگشتان در محل مچ دست از علل شایع درد دست در ورزشکاران است. علائم ایجاد sprain شامل درجات مختلفی از حساسیت در لمس محل, درد, التهاب , تورم و عدم توانایی در حرکت عضو یا مفصل و یا شلی مفصل و ناپایداری آن است.
Strain به آسیب و کشیدگی واحد عضله – تاندون گفته می شود که اغلب در اثر مقاومت در برابر فشارهای کششی در اثر انقباض شدید عضلانی در ورزش های غیر تماسی ایجاد می گردد. کشش بیش از حد سبب پارگی جزئی در واحد عضله – تاندون میشود . علائم و نشانه های آن شامل درد, اسپاسم عضله و فقدان قدرت عضله, در درجات شدید پارگی عضله.


2_اسپاسم و گرفتگی عضله ( Muscle spasm )
    

منظور از اسپاسم عضلات انقباضات غیر ارادی عضلات بدن می باشد. این امر عمدتاً در نواحی گردن، پشت، شانه و ساق رخ می دهد. گاهی انقباضات کوتاه و پشت سر هم در یک عضله رخ میدهد که این امر را هم جزء اسپاسم های عضلانی محسوب می کنیم.گرفتگی و اسپاسم عضله

علل گرفتگی عضله
اسپاسم عمدتاً هنگامی رخ می دهد که بعلت استفاده بیش از حد از عضله ای خاص خونرسانی به آن تکاپوی نیاز به انرژی در عضله را نمی دهد و این امر سبب تجمع مواد اضافی در عضله شده (مثل لاکتات) و این مواد سبب اسپاسم عضله می شوند. در برخی موارد مثل اسپاسم ناحیه گردن ارتباط زیادی بین شروع اسپاسم انقباضات مکرر و کوتاه و پشت سر هم عمدتاً در عضلات ساق و ران و در نیمه شب رخ می دهد.

علائم و نشانه ها
• سفتی و انقباض عضله
• عدم توانایی در استفاده از عضله
• درد در محل اسپاسم
• منحرف شدن بدن به یک سمت مثلاً در اسپاسم گردن امکان دارد گردن به یک سمت خم شده باشد (به خاطر درد و اسپاسم)

درمان
• استفاده از یخ بر روی محل اسپاسم به مدت 30-20 دقیقه هر 4-3 ساعت تا رفع علائم اسپاسم.
• استفاده از اعمال کشش روی عضله دچار اسپاسم. اگر بتوانید عضله ای را که دچار اسپاسم شده تحت کشش قرار دهید و برای چندین ثانیه این کشش را حفظ کنید در بسیاری از موارد و اسپاسم برطرف می گردد.
• اسپاسمی که برای مدت طولانی ادامه یافته باشد را گاهی با حرارت مرطوب به مدت 30-20 دقیقه و به مقدار چندین بار در روز می توان برطرف کرد.
• گاهی پزشک به شما ورزشهای کششی خاصی را توصیه خواهد نمود.
• ماساژ می تواند بسیار مفید باشد.
• در صورت بی قراری و اسپاسم های مداوم در طول شب در پا امکان دارد پزشک داروهای خاصی را به شما تجویز کند.
  
پیشگیری
• پرداختن به انجام ورزشهای کششی قبل از ورزش تأثیر بسزائی در پیشگیری از اسپاسم عضله دارد.
• استفاده از مایعات زیاد در حین ورزش می تواند در جلوگیری از اسپاسم موثر باشد. کم آبی بدن یکی از علل اسپاسم عضله است.
• به درستی باستید و بنشنید مثلاً اسپاسم گردن در افرادی که در مقابل کامپیوتر قوز می کنند و مدتها در یک وضعیت خاص به مونیتور نگاه می کنند شایع است.

 

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو