نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

betrool

وقتی سیستم ایمنی بدن در ورزش ضعیف می شود!

شاید برای بسیاری از شما که متن زیر را می خوانید اتفاق افتاده که رشته ورزشی ای را در یک باشگاه انتخاب کرده، ولی بعد از مدت کوتاهی دچار تضعیف سیستم ایمنی بدن و بیماری شده اید. با خواندن مطالب زیر شما اطلاعات کلی نسبت به رابطه ورزش با سیستم ایمنی بدن پیدا خواهید کرد. شما می توانید از دلایل کاهش سیستم دفاعی بدن خود در هنگام تمرینات ورزشی آگاهی یافته، و از بروز ضعف یا بیماری های مختلف در طول دوره ی تمرینی خود بکاهید.

 

 سیستم ایمنی در ورزش
 
 
  تمرینات بدنسازی بر اساس شدت به سبک، متوسط و شدید تقسیم می شوند. معمولا تمرینات شدید برای افراد توصیه نمی شود؛ مگر ورزشکاران حرفه ای یا افرادی که هدفشان حجیم شدن عضلات است.

فردی که می خواهد ورزش را شروع کند؛ قبل از تمرین باید قابلیت های جسمانی او ارزیابی شود تا "از نتایج آن و هدف وی از ورزش"، برنامه تمرینی مناسبی مختص او طراحی گردد. ارزیابی ها از چند روش انجام می شود. از جمله ارزیابی قدرت عضلانی، توان، سرعت، چابکی، انعطاف پذیری و... 
یکی دیگر از روش های متداول برای سنجش قابلیت های جسمانی، ارزیابی استقامت قلبی عروقی است که با استفاده از اندازه گیری حداکثر اکسیژن مصرفی یا حداکثر ضربان قلب یا غلظت لاکتات خون انجام می گیرد. 

و اما ارتباط ورزش با سیستم ایمنی بدن!
بسیاری از محققان اعتقاد دارند تمرینات سبک و ملایم احتمالا باعث تقویت سیستم ایمنی، و تمرینات شدید در دراز مدت منجر به آسیب پاسخ های سیستم ایمنی نسبت به عوامل بیماری‌زا می گردد. از طرفی این تمرینات با تخریب‌ بافت عضله از طریق افزایش درد، کوفتگی و التهاب به‌ طور غیرمستقیم نیز باعث‌ تضعیف سیستم ایمنی می‌گردد. 
البته بیش‌تمرینی نیز یکی از عوامل افت عملکرد این سیستم است. *بیش تمرینی به عدم تعادل بین میزان تمرین و استراحت گفته می‌شود*
بطور کلی اسید لاکتیک با مکانیسم‌های واکنش ایمنی نسبت به فعالیت ورزشی رابطه مستقیم دارد! زیرا تولید اسید لاکتیک باعث افت pH می‌شوند. 
هورمون‌های استرس‌زا مانند کورتیزول نیز از عوامل سرکوب ایمنی و کاهش مقاومت در برابر عفونت پس از دوره‌هاي طولاني‌مدت تمرينات ورزشي شديد به شمار می‌روند.

تحقیقی نشان داد، حدود 8 هفته تمرین شدید مقاوتی، بر شمار گلبول های سفيد، كورتيزول و لاكتات تاثیر میگذارد. بنابراین چنین ورزشکارانی احتمالا" نسبت به بیماری‌های عفونی یا مشکلات تنفسی حساسیت بیشتری نسبت‌ به افراد غیر ورزشکار خواهند داشت. (تأثیر 8 هفته تمرینات مقاومتی با شدت‌‌های مختلف بر عملکرد سیستم ایمنی مردان تمرین نکرده- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی گیلان)
____________________________________________________
*آگاهی کلی از برنامه تمرینات ورزشی
زمان تمرین بستگی به شدت فعالیت دارد. در فعالیت های سبک یا متوسط، سه روز در هفته به مدت 1 تا 2 ساعت تمرین احتمالا می تواند مناسب باشد. مربیان باید برای تعیین شدت مطلوب تمرینات ورزشی بسیار دقت کنند تا با رعایت آن اجرای ورزشی به صورت بهینه درآمده و از بروز سازگاری‌های منفی، آسيب و تضعيف عملکرد ايمني پیشگیری می‌کند.

در تحقیقی دیگر توصیه شد برای جلوگیری از اختلال در عملکرد سیستم ایمنی دقت نظر بیشتر در تجویز جلسات تمرینی بیش از یک نوبت در روز شود. (تأثیر یک و دو جلسه تمرین ترکیبی استقامتی – مقاومتی بر توزیع مجدد زیرگروه های لکوسیتی خون مردان ورزشکار- حرکت 1387) 

 

 

 

 

 

 

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو