نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

مقدار واقعی نیاز روزانه بدن به کربوهیدرات

همانطور که می دانید کربوهیدرات به همراه پروتئین و چربی از منابع غذایی انرژی زا هستند که قبلا در مورد آنها شرج داده ایم

همچنین در قسمت تغذیه در مورد مقدار کالری مصرفی روزانه نیز نکاتی گفته بودیم، که برای ورزشکاران بین 3000 تا 6000 کیلوکالری بستگی به نوع فعالیت آنها باید در نظر گرفت .

متاسفانه در برخی از سایت ها و وبلاگ ها و یا برخی توصیه های غیر علمی و باور های غلط دیده می شود که برخی ها کربوهیدرات را عامل چاقی و دیابت می دانند و برخی هم معتقدند که کربوهیدرات همان شکر و قند است...

در واقع میزان مصرف کربوهیدرات شما اندازه دقیقی ندارد، به طور مثال در یک برنامه غذایی فوتبالیستی که بنده دیدم ،کربوهیدرات 50گرم نوشته شده بود. براستی این چه معنایی می تواند داشته باشد؟

متخصصان علم تغذیه میزان مصرفی واقعی کربوهیدرات ها را بین 40 %تا 60% از مقدار کالری روزانه تعریف کرده اند،یعنی اگر میزان کالری مصرفی شما (بستگی به فعالیت شما ) 2000 کیلو کالری باشد،شما باید 800 تا 1200 کیلو کالری آنرا از کربوهیدرات ها تامین کنید. حال حساب کنیم  هر گرم کربوهیدرات 4 کیلوکالری انرژی تولید می کندبنابر این 300 گرم کربوهیدرات نیاز است تا 1200 کیلو کالری انرژی به ما بدهد.

امیدواریم که مربیان و ورزشکاران از تجویز و دستور ناآگاهانه برنامه غذایی اجتناب کنند و با بالا بردن سطح علمی خود ،به حفظ سلامت خود و شاگردان خود کمک کنند و موجب پیشرفت و تندرستی بیشتر آنها شوند.

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو