نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

نقش آب در کاهش وزن بدن

نقش آب در کاهش وزن بدنآب به انجام بهتر اعمال بدن كمك مي كند. هر چه آب بيشتري بنوشيم ( البته اگر منع طبي وجود نداشته باشد) از سلامت بيشتري برخوردار مي شويم بعلاوه نوشيدن آب به مقدار كافي در كاهش وزن نيز مؤثر است...

 

 

 

 

 

مزاياي نوشيدن آب

  • آب به حفظ قوام عضلات بدن و كاهش وزن كمك ميكند
  • آب به جلوگيري از كمردرد ، سندرم خستگي مزمن ، ميگرن ، آسم ، حساسيت ها ، كو ليت آرتروز كمك كرده و فشار خون و كلسترول خون بالا ، دردهاي عضلاني ، يبوست ،زخم هاي گوارشي و درد معده را كاهش مي دهد
  • آب حرارت بدن را تنظيم مي كند. سم ها و مواد زائد بدن را دفع مي كند.سنگ كليه را كاهش ميدهد
  • آب از بافت هاي بدن در برابر آسيب شوك دفاع مي كند
  • آب به هضم و جذب بهتر غذا كمك مي كند ودرانتقال مواد غذائي به سلول هاي بدن دخالت دارد
  • آب فاقد كالري ، چربي ،كلسترول وقند مي باشد
  • آب كاهش دهندة اشتهاست نوشيدن آب قبل از صرف غذا از پرخوري جلوگيري مي كند
  • مصرف آب از تجمع چربي در بدن جلوگيري مي كند و هر چه آب بيشتري بنوشيم چربي بيشتري سوزانده شده و به انرژي تبديل مي شود
  • تمام واكنش هاي شيميائي و آنزيمي بدن در محيط آب صورت مي گيرد  انتقال هورمون ها ، مواد مغذي و اكسيژن در جريان خون و سيستم لنفاوي بدن به عهده آب مي باشد
  • آنزيم ها و پروتئين هاي بدن در محيط هاي رقيق فعال تر هستند بنابر اين نوشيدن آب با رقيق تر كردن مايعات بدن موجب فعاليت بيشتر آن ها شده و به كاهش وزن كمك مي كند
  • حجم عمده عضلات بدن از آب مي باشد بنابر اين اگر ميخواهيد حجم عضلات بدن را افزايش دهيد آب بيشتري بنوشيد
  • آب به انقباض مناسب عضلات كمك مي كند .نوشيدن آب به مقدار كافي از خستگي زود رس عضلاني و درد عضلات جلو گيري مي كند
  • از آنجا كه آب فاقد كالري مي باشد نوشيدن آب به جاي مصرف ساير نوشيدني ها علاوه بر مزاياي گفته شده موجب مي شود كالري كمتري وارد بدن شده و بدين ترتيب به كاهش وزن كمك ميكند

نوشيدن آب به مقدار زياد مزاياي ديگري نيز دارد

چرا بعضي اوقات احساس تشنگي نمي كنيم

اين مسئله دو دليل عمده دارد

اول آن كه در طول روز از مايعات ديگري ( مثلا چاي ) به جاي آب استفاده مي كنيم و دوم آن كه با افزايش سن مركز تشنگي در مغز بتدريج حساسيت خود به تشنگي را از دست مي دهد و ميل به نوشيدن آب كاهش مي يابد . در اين حالت علي رغم اين كه بدن به آب نياز دارد اما احساس تشنگي نمي كنيم پس در هر حال بايد به مقدار كافي آب بنوشيم .

چرا عده اي تمايلي به نوشيدن آب ندارند

بعضي ها شكايت مي كنند كه نوشيدن آب را دوست ندارند.

واقعيت اين است كه آب مايه بقا و ادامه حيات است . اگر مدت هاست آب كافي ننوشيده ايد و ميل به نوشيدن آب را از دست داده ايد از اين روش پيروي كنيد:

يك پارچ آب را درجائي در جلو چشمان خود قرار دهيد و هر بار كه آن را مي بينيد مقداري از آن را برداريد و بنوشيد. از مقدار كم (مثلا يك استكان) شروع كنيد و بتدريج مقدار آن را افزايش دهيد.

اگر تغييرطعم آب به نوشيدن آن كمك مي كند در آب مصرفي خود كمي آب ليمو، آب پرتغال يا عصاره شويد يا زيره سبز بريزيد. مطمئنا پس از مدتي نوشيدن آب براي شما عادي و دلپذير خواهد شد.

دکتر بهمن محمدی- پزشک تغذیه

sportmedicine.ir

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو