نخستین وبسایت تربیت بدنی وعلوم ورزشی

خجالت و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران

خجالت و کمرویی یک عاطفه ی اجتماعی است و آثار و علایم این حالت بیشتر زمانی است که ورزشکاران در  در جمع ظاهر می شوند این حالت از احساس خود کم بینی سرچشمه می گیرد و در برخی از آنها آنقدر شدت می یابد که تمامی شخصیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد بطوریکه از انجام هر نوع فعالیت باز می مانند و بسیاری ازموقعیت های خود را به سادگی از دست می دهند...

 

خجالت و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران

در واقع نوعی ناراحتی در آنها زمانیکه که در جمع قرار می گیرند ایجاد می شود که وضعیت جسمانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد . یک ورزشکار کمرو و خجالتی با یک حالت درماندگی همراه است که در وفق دادن خود با موقعیت های مختلف ناتوان خواهد شد و فکر می کنند که مشکلشان غیر قابل حل است. چون همیشه می ترسند  در یک حالت اضطراب دائمی قرار می گیرند و هیچ کاری را به سادگی نمی توانند انجام دهند و هوش و ذکاوتشان را به درستی نشان نمی دهند و استعدادشان هدر می رود ورزشکاران باید بدانند چه احساساتی دارند آیا خود را پست و بی ارزش می دانند یا اگر کسی با آنها مخالفت کند خرد می شوند یا نه؟

علایم خجالت شامل: تنگی نفس یا منقبض شدن عضلات، لرزش لب و دست و پا، خشک شدن بزاق در دهان، عرق کردن زیاد از حد، احساس اینکه انگار قلب شما از جا کنده خواهد شد، تغییر رنگ صورت، اختلال در فکر و اندیشه، تند و بدون کنترل صحبت کردن، ورزشکارانی که این حالتها را تجربه می کنند معمولا از شکست در مسابقات می ترسند و از اینکه دیگران آنها را حقیر بشمارند در ترس و هراس اند و این باعث می شود خود را آرام و بی حرکت نگه دارند در واقع خجالت نشانه ی یک ناراحتی روانی عمیق است که اگر درمان نشود مانع پیشرفت می شود.

1-   برای رهایی از خجالت خودتان را بشناسید:بدون شناخت خودمان هرگز نمی توانیم خجالت و ترس یا احساس حقارتمان را دور کنیم. هنگامی که این حالت درونی را بشناسیم از بین بردن آن راحت تر است.

2-   به زمان حال توجه کنید و گذشته را فراموش کنید این جمله را به خاطر بسپارید"در گذشته ی من چیزی هست که مرا گوش گیر کرده و باعث ترس در من شده است.

3-   آرامش را یاد بگیرید و در هنگام حظور در جمع حواس خودتان را به جای خود روی این عادت متمرکز کنید.

4-   سعی کنید به دیگران نگاه کنید به طور مستقیم به چشان کسی که با شما صحبت می کند نگاه کنید. 

5-   لیستی از افکاری که در شما احساس خجالت بوجود می آورد را یادداشت کنید و هربار که احساس خجالت کردید به آن نگاه کنید و فکرتان را تغییر دهید.

6-   گاهی کمک گرفتن از یک روانشناس و روانپزشک می تواند به ورزشکاران کمک کند تا مشکلشان را از همان زاویه و همانطور که هست ببینند نه آنطور که خود را خجالتی و غیر واقعی می بینند.

منبع:روانشناسی خجالت /دکتر پی داکو/بهروز آقایی

نقیب حسینی مسئول کمیته  روانشناسی

فدراسیون پزشکی ورزشی

محتوای بیشتر در این بخش: « انگیزش اصل یو وارونه »

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Back to top
ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو